بوكلت الازهر لجميع المواد االعلمى والادبى 2017 بوابة الازهر

موقع ايجى فاست التعليمى
بسم الله الرحمن الرحيم طلاب الصف الثالث الثانوي الازهري أهلا بكم في موقعكم ايجي فاست التعليمي http://egyyfast.blogspot.com.eg  في اطار سعي المنظومة التعليمية في مصر للتحسين كانت وزارة التربية والتعليم قد اقرت نظلم جديد للثانوية العامة هذا العام يسمى البوكلت .ووضعت نماذج تجريبية للبوكلت علي موقع وزارة التربية والتعليم لتمرين الطلاب علي نظام الامتحان  من خلال بوابة الازهر http://www.azhar.eg/splash.html  .

بوكلت فقه حنفي أدبي للثانوية الازهرية 2017                                تحميل 

بوكلت كيمياء الثانوية الازهرية 2017                                          تحميل

بوكليت الثانوية الازهرية وعلي نفس النهج سعي الازهر الشريف في تطبيق نفس الطريقة ووضع نماذج ارشادية للطلاب علي موقع بوابة الازهر التعليمية كل هذا لضبط منظومة التعليم والامتحانات بالثانوية الازهرية وتطوير أساليبها والبعد عن ظاهرة الغش المتكررة في السنوات السابقة والتي عجزت كل الايدي عن حلها نظرا لتسريب الاسئلة علي مواقع التواصل الاجتماعي .

بوكلت فقه حنفى علمي للثانوية الازهرية 2017                               تحميل

بوكلت فيزياء للثانوية الازهرية 2017                                           تحميل 

 وبناء علي كل هذا تقرر بوكلت الازهر الشريف وهي دمج الاسئلة مع كراسة الاجابة في شكل كراسة واحدة تعطى للطالب فيجيب في نفس الكراسة ووضعت ادارة الازهر الشريف الاختبارات في جميع موادها الادبية والشرعية والعلمية وحسب اخر التعديلات في المناهج الدراسية .

بوكلت توحيد علمي  للثانوية الازهرية 2017                                  تحميل 

بوكلت فقه شافعي علمي للثانوية الازهرية 2017                             تحميل 

الجميع يقر بان موعد اقرار نظام البوكلت علي الثانوية العامة والازهرية كان هو الخطأ الوحيد في هذا النظام ولكن البوكلت له مميزات عديدة من اهمها انه سيحقق المساواه بين جميع الطلاب فاثناء عملية تصحيح الاسئلة كما انه سيحد من ظاهرة الغش في الامتحانات الي حد كبير جدا ان شاء الله تعالى .

بوكلت توحيد أدبي للثانوية الازهرية 2017                                    تحميل 

بوكلت فقه شافعي ادبي للثانوية الازهرية 2017                              تحميل 

حيث سيتم تغيير نمط وترتيب الاسئلة من طالب لاخر بنفس اللجنة اي انه سيكون ترتيب الاسئلة مختلفة من مجموعة لاخري لكن الكراسة تحمل نفس الاسئلة كما انه سيساعد المصحح علي عدم التشتيت بين ورقه الاسئلة والاجابة فتسهل عليه كثيرا كما انه سيساعد علي القضاءعلي التظلمات نهائيا.

بوكلت بلاغة ادبي للثانوية الازهرية 2017                                    تحميل 



بوكلت لغة انجليزية علمي للثانوية الازهرية 2017                          تحميل 

 وكان قد كد نظام البوكلت للثانوية الازهرية فضيلة أ.د/ محمد أبو زيد الأمير، رئيس قطاع المعاهد الأزهرية، و بدء نشر نماذج كراسات الامتحانات "البوكليت" من شهر فبراير على بوابة الأزهر الشريف؛ ليتعرف الطلاب على الشكل النهائي للامتحانات والتدريب عليها.

بوكلت بلاغة علمي للثانوية الازهرية 2017                                   تحميل 





بوكلت الصرف علمي للثانوية الازهرية 2017                                تحميل 

وتنشر بوابة الازهر التعليمية بوكلت الثانوية الازهرية في جميع المواد الادبية والعلمية والشرعية كما اقرت بأنه سيتم نشر جميع المواد والمزيد من كراسات امتحان البوكلت للثانوية الازهرية علي البوابة الرسمية للازهر الشريف ونحن تباعا سننشر لكم اعزائي الطلبة جميع نماذج الثانوية الازهرية في جميع المواد .

بوكلت الجغرافيا للثانوية الازهرية 2017                                      تحميل 

بوكلت النحو علمي للثانوية الازهرية 2017                                  تحميل 

هذا ويشهد الازهر الشريف طفرة في مجال التعليم بتوجيهات فضيلة الامام الأكبر الدكتور أحمد الطيب شيخ الازهرالشريف بالتحديث المستمر ومواكبة كل سبل التقدم للنهوض بالعملية التعليمية وبمستوى خريجي الأزهروتطوير المناهج الازهرية باستمرار للنهوض بمصرنا الحبيبة .

بوكلت الكيمياء للثانوية الازهرية 2017                                       تحميل 

بوكلت النحو ادبي للثانوية الازهرية 2017                                   تحميل 

البوكلت النظام الجديد للثانوية العامة هو كلمة انجليزية وتعني كتيب تصغير كتاب يضم الاسئلة والاجابة معا يطبق في جميع الجامعات المصرية ويعد طريقة جيدة جدا للطالب والمصحح لن يتغير نمط الاسئلة المعتاد لكنه وضع في قالب معين فحذفت اسئلة مقالية وتستهلك وقت الطالب وعقله ووضعت أخري تساعده علي قياس مستواه بالفعل .

بوكلت الصرف ادبي للثانوية الازهرية 2017                                تحميل 



بوكلت القرءان الكريم علمي وادبي للثانوية الازهرية 2017             تحميل 

وقال الدكتور رضا حجازي ، رئيس قطاع التعليم العام إن الوزارة انتهت بالفعل من إعداد التصور المقترح لجدول امتحان الثانوية العامة بنظام كراسة الامتحان (دمج ورقة الأسئلة بكراسة الإجابة) وسيتم نشره خلال ايام. بشأن جدول امتحانات الثانوية العامة والازهرية .

بوكلت لغة انجليزية ادبي للثانوية الازهرية 2017                          تحميل 



بوكلت فقه مالكي علمي للثانوية الازهرية 2017                           تحميل 

ازاي اعمل جدول مذاكره ؟ اهم حاجة في الجدول بتاعك : انه يتسم بالمنطقية و يكون متماشي مع قدراتك .. يعني متقوليش حاخلص عربي في نص ساعة . والجدول مبيبقاش متواصل ورا بعضه .. لازم تحط بين كل فترة و التانية فاصل علشان تستعيد تركيزك و تدي لمخك فرصة انه يستوعب الي ذاكرته .. و لو حاجة وقعت منك في الجدول او حاجة ملحقتش تديها حقها .. الجدول مباظش !! .. انت بس حتعيد جدولة الحاجة دي في وقت تاني و متحاولش تذاكر مادتين صعبين بالنسبالك ورا بعض .. خلي جدولك ماشي مادة سهلة و مادة صعبة .. و خلي جدولك مرن .. في اخر اليوم ممكن تعيد جدولة الجدول حسب المستجدات و الحاجات الجديدة الي اخذتها .. يعني الجدول ده مش ثابت .. الجدول قابل للتعديل .

بوكلت فقه مالكي ادبي للثانوية الازهرية 2017                             تحميل 

بوكلت فقه حنبلي علمي للثانوية الازهرية 2017                           تحميل 

وزارة الازهر نماذج الامتحانات ثانوى ، إلى كل طالب في ثانوية عامة أو أزهرية  وكل واحد سألني أو سأل زميلة أو حتى بيسأل نفسه : (هو أنا لو بدأت أذاكر دلوقتي هلحق أدخل الكلية اللي نفسي فيها)  أولا: لاحظ أنك بدأت مع كل الطلبة وأنك أنت اللي وضعت نفسك في الموقف ده ، ولكن ده مش وقت عتاب خلينا في المهم. . ثانيا : الفرصة لازالت قدامك تعمل كل اللي نفسك فيه ، والوقت المتاح تقدر تنجز فيه مع الجهد والجدية والصدق ، مش مجرد كلام  . ثالثا : الفرصة دي مش هتستمر كثير ، لأنك لو سألت نفس السؤال ده بعد فوات الأوان مفيش حد هيقدر يفيدك ، وأي طالب بيسألني أنا قدامي أسبوعين وعايز اخلص المنهج وادخل طب أعمل إيه ؟ برد عليه بكلام لطيف يعالج الأزمة.  ولكن أنا بقولك من دلوقتي مفيش عندي حل لشخص لم يذاكر طول السنة وفاضل ايام وعايز يجيب مجموعة كبير يدخله الكلية اللي يختارها  . فرصتك لازالت أمامك لا تضيعها ثم تبكي على اللبن المسكوب  لا تكن مثل ملك غرناطة الذي بكي عند ضياعها من المسلمين فقالت له أمه قولتها الشهيرة: ابكي كالنساء على ملك لم تحافظ عليه كالرجال.

بوكلت أحياء علمي للثانوية الازهرية 2017                                 تحميل 

لا تدع اليأس يسيطر عليك وتذكر دائما انه في لفظ القمة يوجد شئ يقول لك دائما قم المهمة ليست مستحيلة علي الاطلاق تستطيع تحقيق حلمك وحلم عائلتك في ارتياد افضل الكليات ولكن دائما لا تنسي من طلب العلا سهر الليالي .

تابع ايضا



تعليقات