هدية مجانية مراجعة لغة عربية الصف الاول الاعدادي الفصل الدراسي الثاني في 6 ورقات



بسم الله الرحمن الرحيم طلاب الصف الاول الاعدادي اهلا بكم في موقع ايي فاست التعليمي اقوي موقع تعليمي بمصر اقوى ملازم الشرح والمراجعة تجدها علي الموقع فقط اكتب في محرر البحث جميع الملازم التي تريدها وان لم تجدها اترك رسالتك اسفل هذا الموضوع وستجد فريق عمل الموقع يساعدك في الوصول الي ما تتمناه باذن الله تعالى اليكم اليوم مراجعة اللغة العربية للصف الاول الاعدادي 2017 الفصل الدراسي الثاني

كيف يكون النجاح عادة وليست فعل 

تخيل لو كل صفات النجاح والتميز عادات عندك بتحصل ببساطة وبدون أي مجهود ، تخيل إنك بتنتبه للشرح ، وبتذاكر أول بأول ، وبتراجع بانتظام ، وبتنام بدري وتصحى بدري ، تخيل شكل حياتك لو كان بإيدك تمتلك كل عادات النجاح .. ولكن السؤال هل ده ممكن ؟ اقرأ الموضوع عشان تعرف إزاي .

 فائدة العادات

 الغرض الأساسي من العادات (توفير الجهد) ، أي شيء جديد بتتعلمه بيكون صعب ومحتاج في البداية تركيز وتكرار ، قدرة العقل على التركيز محدودة جدا. ولذلك بمجرد ما يتكرر تصرف معين بيتحول لعادة ويتوقف العقل عن الانتباه له ، ويصبح شيء تلقائي ، وبيتم تحرير العقل عشان يقدر يفكر ويركز على أمور جديدة ، بدون أي مبالغة أكثر من نصف تصرفاتنا كل يوم هي عبارة عن عادات بتحصل بدون ما نحتاج حتى إننا نفكر فيها. .

تأثير العادات

هيكون كابوس مزعج لو كل يوم هتحتاج تركز في خطواتك وأنت نازل السلم ، أو تركز في طريقة إمساك القلم وأنت بتكتب ، أو تركز في طريقة ركوب دراجة ، أو تفكر كل يوم في الروتين الثابت الخاص بك ولكن الجانب التلقائي (الأوتوماتيكي) في العادات زي ما هو مفيد لا نستطيع أن نستغنى عنه ممكن يكون مضر جدا ، لأن معظم العادات اتكونت عندنا بدون تخطيط وبشكل عشوائي تماما ولذلك معظم العادات عندنا ضارة ، لو أخدت بالك معظم الصفات المفيدة اللي بدأت بيها الموضوع أنت غالبا بتعمل عكسها. .

تأثير الدومينو

 صفات الشخص ليست جزر منعزلة ، بالعكس دي متشابكة ومترابطة ولو اخترت صفة أساسية وغيرتها بيحصل نوع من التفاعل المتسلسل فتتغير مجموعة جديدة من الصفات ، البراعة أنك تختار صفة جوهرية وتركز عليها.

 من أهم الصفات القادرة على إشعال تفاعل متسلسل في شخصيتك صفة

*(الالتزام) إنك تختار أمر بسيط للغاية وتلتزم به لمدة معينة ، مش مهم في البداية مهما كان المجال سهل أو الكم قليل، بمجرد ما تتكون عادة الالتزام وتتحول لتصرف تلقائي بدون أي مجهود هيبدأ الالتزام يلتهم عاداتك السلبية ويحولها إلى عادات النجاح ، وهيكون الإكسير السحري اللي بيحول النحاس إلى ذهب ..



تعليقات