اقوى مراجعة لغة انجليزية وقصة سجين زندا الصف الثالث الثانوي 2017 مستر محمود غريب

بسم الله الرحمن الرحيم طلاب الصف الثالث الثانوي اهلا بكم في موقعكم ايجي فاست التعليمي تصفح الموقع او ابحث في محرر البحث الخاص بالموقع ستجد افضل ملازم الشرح والمراجعة الخاصة بالثانوية العامة هذا العام وان لم تجدها اترك لنا تعليق وفريق عمل الموقع سيوفرها لك جاهدا .

والان مع المراجعة النهائية في اللغة الانجليزية للصف الثالث الثانوي 2017 اقوي مراجعة ليلة امتحان اللغة الانجليزية للصف الثالث الثانوي من الاستاذ محمود غريب اسئلة متنوعة وكم هائل من التمارين علي كل وحدة وتمارين علي قصة سجين زندا مقسمة علي حسب كل باب له الاسئلة الخاصة بها وفي النهاية 6 امتحانات شاملة علي المنهج كله .


الأمتحانات قربت طبعا معظمنا ما فتحش كتاب وعايز يلم المنهج في الكام يوم اللي فاضلين دول , طيب الحل ايه؟, احنا جيبنالكوا الحل.

 القراءة
 أول حاجة لازم تقرأ الدرس كله مرة واحدة قراية سريعة , وتقرأه مش تذاكره او تحفظه يعني كانك بتقرأ كتاب او قصة , ده هيساعدك على انك تبقى ملم بموضوع الدرس ومحتواه بشكل كبير.

التقسيم
بعد ما تقرأ الدرس قسمه لعناوين رئيسية وفرعية علشان تعرف تحفظها بسهولة ويا سلام بقى لو كتبت التقسيم بتاعك ده في ورقة بشكل معين يخليك سهل انك تحفظه ويثبت في دماغك.

المذاكرة
ابدأ ذاكر كل عنوان رئيسي وفرعي بتركيز كبير وحاول جنب كل فقرة من فقرات الدرس انك تكتبلها ملخص تفتكرها بيه ساعة الامتحان.

حل الاسئلة
 حل اسئلة وتدريبات كتيير على الدرس اللي ذاكرته علشان تثبت المعلومة اكتر في دماغك ولو معرفتش تجاوب على سؤال في جزئية معينة وانت بتحل حاول تدونها على جنب وارجع ذاكرها تاني بعد اما تخلص حل الاسئلة كلها


تعليقات